Articole medicale

24.02.2022

De ce și când este indicată evaluarea psihologică la copii?

Psih. Roxana Rusu

Psiholog clinician autonom; Psihoterapeut integrativ în supervizare Psihologie

De ce și când este indicată evaluarea psihologică la copii?

Evaluarea psihologică este procesul prin care se clarifică cauzele și modurile prin care o persoană de orice vârstă, manifestă, la un moment dat sau cu caracter repetitiv, simptome de disconfort, suferință sau nemulțumire în propria funcționare emoțională, relațională, cognitivă și comportamentală. 

Evaluarea psihologică se realizează de către psihologul clinician, acesta va folosi interviul clinic (un set de întrebări standardizate în funcție de etapa de dezvoltare a persoanei evaluate, orientate spre cunoașterea particularităților clientului și înțelegerea nevoilor acestuia), urmat de o serie de instrumente de evaluare psihologică (având forma chestionarelor de auto-evaluare, a desenelor proiective, a poveștilor, a unor activități/teste standardizate în acord cu vârsta copilului evaluat, joc simbolic sau joc liber). 

Obiectivul principal al evaluării psihologice constă în a măsura cât mai specific modul în care o persoană funcționează din punct de vedere psihologic: emoțional, comportamental, cognitiv și relațional, precum și modalitatea prin care aceasta se adaptează la modificările din mediul înconjurător.   

Personalizat în cazul copiilor, evaluarea psihologică măsoară aspecte ce țin de:

  • definirea dificultății actuale din viața copilului/a familiei acestuia;
  • evidențierea aspectelor importante din istoricul personal al copilului care contribuie la dezvoltarea sa psiho-emoțională (anamneza psihologică);
  • atenția, concentrarea, memoria raportate la vârsta cronologică a copilului;
  • modul în care se desfășoară comportamentul copilului în mediile sale obișnuite precum și în momentul evaluării psihologice;
  • reacții emoționale ale copilului la situații noi și diferite sau alături de persoane la prima vedere sau față de cele din familie;
  • descrieri cu privire la tipul de temperament, manifestări ale personalității, tip de atașament afectiv;
  • nivel de inteligență cognitivă/Eliminarea suspiciunilor de întârziere mintală;
  • evaluarea și înțelegerea mediului de viață din care provine copilul (sistem de familie, tip de familie, condiții de dezvoltare fizică și psihică, mediul social, educațional, îngrijirea sănătății fizice).

Când este vorba despre copii, de cele mai multe ori părinții acestora doresc să înțeleagă dacă dezvoltarea psihologică a copilului este una normală, adaptată etapei curente de dezvoltare, sau dacă există anumite sensibilități emoționale ale copilului, cum pot să procedeze pentru a le gestiona mai sănătos, pentru a tempera exprimarea conflictelor la nivel de familie, pentru a-și cunoaște mai de aproape proprii copii împreună cu nevoile lor emoționale care sunt de obicei mai greu de conștientizat și de exprimat de către copil. 

Încurajăm părinții să pregătească copiii cu privire la procesul de a merge la psiholog, să le fie explicat scopul acestei vizite în funcție de vârsta lor, faptul că va petrece timp pentru a discuta și a se juca, sau pentru a realiza anumite activități împreună cu un specialist în lucrul cu copiii. 

 

După ce se obțin aceste informații din discuția cu părinții copilului, din evaluarea directă a copilului prin instrumente potrivite cu vârsta acestuia, din descrierea comportamentului în mediul social și școlar, psihologul clinician realizează un raport de evaluare psihologică, unde este descris psihodiagnosticul și se oferă recomandări de intervenții psihologice, cu scopul de a ameliora simptomele care produc disconfort emoțional sau social, fie pentru reglarea comportamentelor considerate nepotrivite sau nesănătoase, ori aflate în dezacord cu vârsta cronologică. 

Powered by Froala Editor